måndag, februari 07, 2011

Day 07 – Your best friend



Min bästa vän. Får jag ändra det till mina bästa?
Jag har nämligen flera olika och har haft en del genom tiderna som helt klart är värda att berätta om.

Min första bästis heter Marie. Vi var oskiljaktiga och även de, i skolan kallade "lipsillarna". Det var vi mot världen och det var vi som tröstade varandra när vi blivit utsläpade på fotbollsplanen för att bli slitna i håret och knäade i ryggen. Vi tyckte om att klä oss i likadana kläder och låtsas att vi var tvillingar. Men det allra bästa vi visste vad nog att busa. När vi hade bus på gång tittade vi på varandra, rynkade snabbt flera gånger på näsan och sa "doodaa". Då jäklar.
En gång fick vi för oss att göra parfym. Vi smög runt i samhället där jag bodde, tog oss in på tomterna till husen, drog av alla kronbladen på blommorna i rabatterna och lade i en hink. Hinken gömde vi sedan bakom en krusbärsbuske i min trädgård vilken så klart snart hittades och vi tvingades skamsna att gå samma runda runt och be om ursäkt.

När jag var 9 flyttade mamma och jag. Min första bästis på nya stället hette Sayeh. Vi träffades när jag och Marie (som hälsade på) lekte försäljare och skulle låtsas knacka på hos grannarna i samma länga. Jag hann inte ens låtsasknacka innan Sayehs pappa öppnade dörren och tyckte att vi båda skulle bli presenterade för hans döttrar.

Jag började 4:an och blev bästis med Helena. Sedan Daniela (klicka på namnet för kul story). Sedan kom Johanna med i "gänget" och sedan även Ellinor. Sedan Cissi. Cissi och jag är fortfarande bästisar.
Men nu räknar jag även, utan inbördes ordning, Veronica, Johanna (en annan Johanna), Åsa, Anna, André, Madelen, Eric, Dannie, Månen, Christian, Pappa, Mamma, Björn (fast han bor i Australien sedan många år tillbaka), Siavash (som också bor i Australien) och mig själv som mina allra bästa bästisar.

Men jag tycker att bästis egentligen är ett orättvist ord, för det betyder ju inte att jag älskar mina andra vänner mindre, eller saknar de mindre när jag inte får träffa dom. Men det kanske är en kombination av hur ofta man träffas, hur mycket och bra man känner varandra och hur länge man funnits i varandras liv?

Eller.. vad definerar en bästis?

Det roligaste är nog, att alla mina "bästisar" inte ens har träffat varandra..

Inga kommentarer: