måndag, januari 16, 2012

Vad är en hobby?



Var på fest i Lördags och började prata med en mycket trevlig tjej. Hon kände sig väldigt stressad över att inte ha någon hobby. Eftersom hon spenderar större delen av sina dagar med att plugga är den där andra tiden väldigt viktig för henne, som för många av oss. 


Hon berättade att en av hennes favoritsysselsättningar är att "fixa hemma". 
Jamen perfekt, sade jag då. Där har du ju din hobby. Men tydligen var det inte riktigt okej. 
Det kändes lite jobbigt för henne att fastna i någon sorts hemmafru-roll som bakar bröd och inreder och att det mer skulle räknas som sysslor. 


Men då dök funderingen upp i mitt huvud; vad är en hobby? 
Genast gav jag mig själv ett svar som jag tyckte verkade bra och det är följande:
En hobby är en kombination av något som medvetet eller omedvetet stimulerar belöningscentrat och samtidigt ger dig sinnesro under tiden du utför den. 


Såhär. Att du känner sinnesro eller hamnar i det där meditativa tillståndet är det jag eftersträvar när jag utför min hobby. 


Att det sedan skulle stimulera belöningscentrat menar jag att oftast när du ger dig in på någonting gör du det - medvetet eller omedvetet - för att åstadkomma ett resultat, bli nöjd, bli bättre på det du gör eller lära dig mer, eller hur? Du gör det självklart också för att det är roligt och intressant också, men någonstans på vägen skulle man ju sluta tycka det var roligt om man inte blev just - bättre. 


Låter det rimligt? 


I alla fall så har jag lovat hjälpa den här tjejen att försöka hitta något som hon kan döpa till sin hobby så jag behöver er hjälp med tips! Gärna inom heminredning, textil med mera. Och riktigt nördiga förslag mottages med extra stora armar! 


Hasta próxima.

Inga kommentarer: