onsdag, december 07, 2011

Lukta på basilikan!

Läste artikeln "Lukta på Basilikan" idag, skriven utav psykologen och författaren Jenny Jägerfeld.

Jag rekommenderar att ni läser den innan ni fortsätter här.

Det som Jenny tar upp är SÅ sant, och otroligt viktigt att ha i åtanke när vi runtomkring oss ser folk som blir utbrända, sjukskrivna, deprimerade och av olika anledningar fyllda av ångest.

Mindfulness för mig är i grund och botten ett bra och vettigt tänk. För i all den stress vi har runtomkring oss, och i allt det tekonologiska och mediamässiga flöde vi också omges av, hinner vi knappt med oss själva. Det mesta går så fort att vi - vad som känns som varannan dag - hajar till och tänker "Oj, är det redan fredag - igen?"

Samma sak gäller detta eviga positiva tänkandet - som är fantastiskt bra - i lagom dos. Positivt tänkande ska INTE appliceras i de fallen som Jenny pratar om, där det finns strukturella problem. Känn efter med magen. Känns det inte bra där kanske det är dags att fundera över hur det står till egentligen.

Dock är jag jävligt trött på att höra att "ensam är svag" eller att man aldrig kan förändra något själv. Det, mina vänner, är vad jag skulle vilja kalla bullshit. Du är den enda som kan förändra något! Sluta lita på att omgivningen ska ändra saker åt dig.

Du är den enda som lever ditt liv.


Inga kommentarer: