måndag, mars 07, 2011

Jenny Forsberg gästbloggar om sin bok "Den snälla företagaren"!


Idag har jag besök av Jenny Forsberg som har skrivit boken "Den snälla företagaren - praktiska affärsråd för småföretagare". Mycket intressant, tyckte jag och tog tillfället i akt att ställa några frågor nu när hon är ute på bloggturné som jag fick äran att premiära.

Hej Jenny! Tack för att du vill hälsa på hos mig! Kan du berätta lite om hur "Den snälla företagaren" kom till?

Så länge jag har haft firma har jag skrivit ner information om företagandet,
om mina arbetsprocesser, om hur jag brukar utföra vissa arbetsuppgifter och
så vidare. Efter ett tag började jag fundera på om jag skulle samla ihop den
information som kan vara intressant även för andra företagare och göra det
till en företagarhandbok. Samtidigt har jag tänkt en del på att det verkar
finnas en nidbild av en företagare som någon som går över lik för att göra
affärer - en bild som inte alls stämmer in på de företagare som jag känner.
Och så en dag föll det på plats att jag kunde kombinera de här två sakerna -
företagarhandboken och att göra upp med myten om den elaka företagaren.



Under dina år som företagare, är momenten du skriver om saker som
du behövt fråga dig själv och erfara?

Absolut! Boken bygger på hur jag själv jobbar och på hur jag ser att
företagare i min omgivning jobbar.



"Den snälla företagaren" känns som om den handlar lika mycket om
personlig utveckling som om företagande, hur går det hand i hand
tycker du?

Ja, det har du rätt i. För mig som är soloföretagare hänger det förstås ihop
extra mycket: att utveckla företaget är att utveckla mig själv och vice
versa. Men jag tror att det kan hänga tätt ihop även om man driver ett
större företag: utvecklar man sig själv som människa så hittar man säkert
nya sätt att utveckla företaget också.



Du pratar om upprepning i marknadsföringen av ditt företag som en
delvis positiv grej. Hur tycker du att man skapar en bra
igenkänningsfaktor utan att bli tjatig?

Bra fråga, för ibland känner man sig ju bara tjatig ;-) Ett knep kan vara
att tillföra något nytt hela tiden, samtidigt som man "tjatar in"
varumärket. Om man till exempel vill få fler besökare till sin webbplats så
ser man till att det händer något nytt på webbplatsen ofta. Och varje gång
det händer något nytt så kan man berätta det, till exempel i sociala medier,
och i samband med det sprida länken till webbplatsen.



Hur ofta påminner du dig själv om att vara snäll företagare?

Jag blir påmind nästan dagligen genom att jag ser och inspireras av goda
exempel på snälla företagare - i sociala medier, i dagstidningar och bland
vänner och bekanta. Att låta sig inspireras av andra tycker jag är ett bra
sätt att själv bli en snäll företagare. Jag tänker fortsätta med det och
därmed fortsätta utvecklas till en ännu snällare företagare :-)



Varför ska vi företagare läsa din bok?

Jag hoppas att många vill läsa boken för att den är praktisk och konkret med
massor av exempel och övningar. Min förhoppning är att man ska kunna börja
använda den i sin egen verksamhet omedelbart. Och så hoppas jag förstås att
många är nyfikna på det snälla företagandet och vill utveckla det.



Har du något tips till oss företagare som inte står med i boken?

Hmm ... du menar att jag skulle ha behållit något tips för mig själv? ;-)
Nej, jag kan faktiskt inte komma på något. Men ett generellt tips är att
inte försöka göra allt på en gång, och inte ha dåligt samvete över allt man
inte hinner göra. Kanske väljer du en enda sak som du hinner med just nu och
som gör dig till en snällare företagare redan i dag. Då har du tagit ett
steg på vägen, och det är bra!



Till och med den 23 Mars kan du beställa ditt exemplar av "Den snälla företagaren" till rabatterat pris på tuk.se! Uppge koden BLOGG för 20% rabatt! Perfekt! Passa på nu.

Klicka på Jenny Forsberg för att komma till hennes författarblogg!

Stort tack till Jenny och trevlig läsning till er!

Anna

Inga kommentarer: