måndag, februari 08, 2010

..står min lycka i Guds händer.




Så länge jag kan minnas, typ till den tiden då Martin Luther kom
och byggde kyrkor överallt, har vi fått lära oss att vår lycka
ligger i någon annans händer. Det är ingenting man skapar
för sig själv. Och absolut inte ensam.

"Gud som haver barnen kär,
se till mig som liten är.
Vart jag mig i världen vänder,
står min lycka i Guds händer.
Lyckan kommer, lyckan går
du förbliver Fader vår"
(alt. den Gud älskar, lyckan får)

Vad är det som säger att lyckan måste finnas i en tvåsamhet?
Varför är det fult att vara lycklig, själv? Att skapa sin egen lycka,
på egen hand.
Själv!
På samma sätt som det är konstigt för en kvinna att välja bort barn,
är det konstigt att välja bort en
(för att slippa vara ensam)-partner eller giftermål.

Det anses dessutom civiliserat och anständigt. Att vara två.
Det är synd om "singlarna", för de har ingen. Det är lite fult.

Det är så djupt inpräntat i oss att ibland även jag har svårt att vara just själv,
och lycklig (samtidigt alltså). Ibland när jag ser förälskade par kan jag känna mig utanför.
"Jag har ju inte funnit min "andra hälft" än?"

Men om jag skulle yttra att jag är nöjd med att vara själv,
och bara vara tokigt förälskad i självaste livet och tillvaron,
ser folk på mig, kanske lutar huvudet på sned och tänker
"Jaja. Så säger hon nu, bara för att hon är singel."

Ja, kanske är det så. Kanske kommer jag helt ändra syn om
jag någon dag möter en sådan. "Andra hälft". Kanske förstår jag då,
att jag gått omkring och varit halv hela tiden?

Men varför kan jag inte få försöka skapa min egen lycka under tiden?


1 kommentar:

Johan sa...

Det är klart man kan göra det men det är märkligt hur man faktiskt känner sig lite avvikande som nöjd singel. Nu är jag kanske inte helnöjd, men jag tror definitivt man inte måste vara två för att bli hel.

Men kanske är det så som du är inne på, att vi helt ändrar synsätt den dagen då man går in i någon slags fantastisk tvåsamhet. Till dess är jag dock bestämd över att må bra och vara lycklig över mina fria dagar. Och jag vill slippa bli betraktad som mindre vetande och klappad på huvudet av lyckliga par. Jag är nämligen inte så säker på att världen helt ändrar färg "bara" för att kärleken råkar slå undan fötterna på en.