söndag, september 20, 2009

Dan Berglund mina damer och herrar.





Den dryga timman innan den krumma gubben går upp på scen är full av förväntan. Lokalen blir trängre och ljudnivån på minglet allt högre. Man riktigt känner pulsen och kan nästan skära genom det spända i luften med kniv. Människor i alla åldrar och stilar. 

När vänner har spelat Dan Berglund för mig på skiva, måste jag erkänna att jag inte riktigt fattat grejen. 
Det gör jag nu. 
En trio bestående av Harald Svensson på klaviatur, Henrik Cederblom på diverse stränginstrument och Berglund själv, tog hela Nefertiti med storm. Inklusive mig. 
Han sjunger om de fulaste av vyer och känslor, men lyckas få det att låta så vackert. Enkelt, men ändå så stort. 
Det är vardag, klasskamp, tragedi, historia och poesi som går rätt in i hjärtat. 

Det var gåshud och när han spelade Wellamo fick jag tårar i ögonen. För er som har Spotify, kan ni höra Wellamo här

Några av publikens favoriter uteblev men när han spelade "Johan och Johanna" och "Mina herrar som räknar profiter" var det allsång som hette duga. Smakprov på det ser ni i den lutande videon nedan. 

Kort och gott, hur jävla bra som helst!




Inga kommentarer: