tisdag, september 22, 2009

Långsiktig plan my ass.


Jaha då har dom hittat på ytterligare ett sätt att kräva pengar från folk som väljer att bruka motorfordon. 

Nya regler från den 1 November (om jag inte minns fel). Googlar jag detta hittar jag ingen information någonstans men jag hörde det upprepade gånger på nyheterna under hela morgonen. 

Det kommer att kosta en person som vill ta MC-kort ca 4000:- mer från och med nästa säsong då kan man räkna eftersom sista datumet för uppkörning är 16 (18?) Oktober.

Detta på grund av säkerhetskurser som inte bara är dyra utan dessutom obligatoriska. Jo man tackar. Jag kan visst vilja och behöva lära mig det, men inte för 4000:- spänn!? Det är dyrt nog som det är att ta körkort. 

Jag förstår att detta är av ganska hög prioritet då det har varit gott om MC-relaterade dödsolyckor de senaste åren. Det vanligaste problemet till det, är dels att motorcyklisterna inte tränar inbromsningar ordentligt efter uppkörningen, kombinerat med en hel del jävla idioter till bilister som kör hänsyns - och respektlöst ute på vägarna. Krockar en bil med en MC kommer bilisten lindrigt undan men motorcyklisten skadas förmodligen allvarligt eller dör.  

Så ja, säkerhet är absolut viktigt. En idé kan dock vara att ordentligt undervisa och förstärka för elever som läser för B-körkort hur utsatt en motorcyklist verkligen är, och att visa respekt på vägarna, istället för att lära MC-elever att väja för bilister.

Fyratusen obligatoriska pengar. Partisk? Självklart. Bitter? Hyfsat.

Ps. Tanken var att detta skulle bli ett kort inlägg. Men ja, en sak är väl positiv. Folk kommer välja bort att ta körkort, åka kollektivt kanske, blir mer olja över till vad-det-nu-behövs-till som kan mjölka pengar på annat håll. Goodbye trafikskolor. Nice knowing you. Ds.

Inga kommentarer: