torsdag, februari 03, 2011

Day 03 – Your parents



Mamma och pappa alltså. Morsan och farsgubben.

Var ska jag börja?

Morsan är kort, tjock och blond. Farsgubben är lång, smal och (var) svarthårig.
Nu är han grå i det hår som flyttat från toppen av huvudet till skägget.
När jag var liten hade min mamma en permanentad page och lugg. Nu för tiden är hon snygg i håret.

Mamma och jag har alltid bråkat, skrikit och slagits. Nu för tiden har vi en bra relation och pratar bra men när hon ringer för ofta eller ställer "dumma" frågor går jag omedelbart tillbaka till fjortis-anna och gapar "HEEEEJDÅÅÅÅ" till svar. Hon sov över hos mig för första gången sedan jag flyttade hemifrån (vid 16) förra helgen och det var riktigt trevligt.
Min mamma har en synskada som heter Retinitis Pigmentosa som krymper synfältet successivt. En normal person ser ca 180 ° medans mamma endast ser ca 10°. Tänk er att bita hål i botten på en glasstrut och sätta den stora ändan mot ögat. Med andra ord har hon inget pereferiseende, vilket såklart var väldigt praktiskt när jag snodde cigaretter mitt under näsan på henne när jag var alldeles för liten för att börja röka. Jag har alltid varit "hennes ögon" och jag förstår att det varit svårt för henne att vara tvingad att släppa kollen och lägga det förtroendet hos ett barn. Min mamma har alltid varit kompis med mina kompisar och det är så jäkla coolt. Vi har 14 gemensamma vänner (av mina vänner) på facebook. Japp, hon har facebook. Hon har även "Spottfay".

Pappa och jag har bråkat färre gånger än fingrarna på en hand. En gång var det för att jag vägrade städa mitt lekrum, han blev trött på mig och spikade igen dörren till mitt lekrum.
Jag blev förbannad och gråtskrek.
En annan gång höjde vi rösterna åt varandra, blev tjuriga och pratade inte med varandra på två dagar. Det var ett par år då vi inte träffades alls av olika anledningar men idag och sedan länge är min pappa min bästaste kompis och jag är så stolt över honom att det nästan gör lite ont.
Vi kör och mekar hoj, skruvar teknikprylar, fikar, hänger, skrattar och kollar på youtubeklipp tillsammans. Vi reser ibland tillsammans också. Oftast till norra Sverige.
Min pappa är en grubblare och det är roligt att höra hans funderingar när han tar mod till sig att yttra dom.

Mina föräldrar är så olika att jag ibland har svårt att förstå hur de någonsin kunnat leva ett liv tillsammans.
Men jag antar att det är sådant som kärlek ställer till det med ;)
Och glad är jag för det för här är jag ju..

1 kommentar:

Hon den där sa...

*Rättelse - titta genom botten på struten, sätt den lilla ändan mot ögat.