fredag, september 11, 2009

Stackars lilla konstfacksflicka.




Lite sent in i denna debatten kanske men allvarligt talat. Måste konstnärskap hänga ihop med sinnesförvirring? Ironiskt nog är det precis vad Anna Odells "installation" handlade om.

Jag tror inte någon har undgått att läsa eller höra om hennes iscensatta självmordsförsök/psykos på Liljeholmsbron i Stockholm i Januari. 

Hade detta varit en journalistiskt undersökande handling hade det varit försvarbart anser jag, men att kalla det konst? För att verkligen påvisa att det är något galet med psykvården (vilket jag inte uttalar mig om, för jag har inga belägg att anklaga). Det hade varit helt okej, till och med bra! 

"Konst (från forngermanskans kunst, kunnande) är den skapande verksamhet som syftar till emotionella eller expressiva uttryck, eller resultatet av en sådan verksamhet."

Om man väljer att tolka ordet konst på detta sättet, kan i stort sett vad som helst klassas som konst, uppenbarligen. 
I stora drag skulle ett filmat mord kunna vara en installation om du anser att det är ett expressivt uttryck? 
Oavsett om du straffas eller inte för din gärning, skulle det fortfarande kunna klassas som konst. Vilken laglig, knepig, galen, olaglig gärning som helst kan alltså klassas som konst, om DU anser att det är det. 
Om påföljden blir fängelse spelar ingen roll. 

"Konst kan också betyda färdighet." och en färdighet är en personlig förmåga att men hjälp av kunskap, erfarenhet och kroppsliga egenskaper kunna utföra en viss handling. 

Kära Anna Odell, jag förstår att konkurrensen på Konstfack är otroligt hög, alla som pluggar där vill bli någon. Det finns så många elever som samtidigt vill nå fram, vara hon med "det". Därför krävs det något exceptionellt, kontroversiellt för att folk ska reagera och jag förstår det, för att vi lever i en avtrubbad värld. 
Däremot tycker jag att din överklagan är felaktig. Hade du skött den biten snyggt, hade jag hyst en större respekt för dig. Ta snällt emot din bot, betala den och stå för att fick chansen att visa det du ville, dessutom med en otrolig mediabevakning, men låt inte mig betala för det. JAG stödjer inte ditt handlande, och jag stödjer inte din hävdan att detta är konst. 

Jag sliter med mig egen konst dagligen och vill inte bli förknippad med bekräftelsetörstande hitte-på:are som du. För det är sådana som du, Anna, som gör det svårt för oss konstnärer att bli tagna på allvar. 

Källa citat: Wikipedia


2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man spränga konstfack i luften och komma undan med det? :)

Hon den där sa...

Du lär ju skaka galler ett tag, men är det ett emotionellt eller expressivt uttryck så kanske du hamnar i historieböckerna som konstnär. ;)