lördag, september 26, 2009

Filmtips från en sjukling


Har gått och dragit på mig en jäkla förkylning och har sådär feber-ont i kroppen, tycker lite synd om mig själv och kommer förmodligen att bädda ner mig med en bra film lite senare ikväll. 

MEN! Jag har alltid så svårt att komma på vad jag vill se för filmer, brukar be alla jag känner om filmtips. Så medan jag har några på lager i minnesbanken tänkte jag dela med mig. 

Filmtrailern kan ni se genom att klicka på filmtiteln. 

Atonement: med Kiera Knigtley & James McAvoy. En bisarr kärlekshistoria med en rolig twist. Oförutsägbar och bildspråket är fantastiskt. Garanterad tårdrypare. 

Pans Labyrint: Spanska regissören Guillermo del Toro (hittade tyvärr inte trailern på engelska så se till att filmen är textad). En flicka vars mamma är gift med en sadistisk officer under andra världskriget "flyr" in i en helt ny värld. Magisk. Låter sjukt ointressant men är riktigt snygg, faktiskt. 

The Notebook: Jag vet inte vad jag ska säga mer än att den här filmen är underbar! Totalt klichée, om gränslös kärlek mellan klasserna. Kanske någonstans i närheten av många flickors "våta" dröm om hur kärlek ska vara. 

August Rush: Det här är en film som fått på tok för lite uppmärksamhet. Robbie Williams, Freddie Highmore och Keri Russel. En pojke (musikaliskt geni) på barnhem hör hela tiden hand föräldrar "kalla" på honom. Han bestämmer sig för att hitta de och beger sig till New York, ensam. En hjärtekrossare, på ett bra sätt. Även om The Notebook är bra, kan den inte ens mäta sig med denna film i frågan om drömmen om kärlek. 

Mycket kärlek och krig i dessa filmerna märker jag. Men de är alla otroligt bra, vackra och härliga. Har ni några filmtips till mig, får ni gärna slänga in dom i kommentars-rutan. 

Enjoy!

Inga kommentarer: