torsdag, maj 26, 2011

"Det är du värd"


En vän till mig vann ett fint pris i form av pengar och en person kommentar på det med; "Det är du värd"

Jag tänder till utav det här och blir extremprovocerad. Det kan vara att jag är hungrig (lågt blodsocker) men det kan också vara att det är ett fullkomligt pantat jäkla uttryck.

Vadå värd? Vad fan betyder det? Skulle personen vunnit dubbla beloppet, men att folk inte anser att hen har jobbat tillräckligt för det eller haft tillräckligt svår barndom eller råkat däcka på för många fester, är hen inte längre värd det då?

Och vem är INTE värd?


2 kommentarer:

Johan sa...

Jag är helt med på kritiken. Paralleller kan dras till folk "beklagar sorgen", vilket per definition betyder att de önskar ett okänsligt frånfälle, fritt från tårar och sorg.

Jag störde mig lite på det där, du vet när, och tyckte att folk kunde tänkt ett steg längre. När jag påpekade det blev folk galna och ångrade sitt beklagande. Som egentligen är ett medkännande (som de vill ha uppskattning för att de visar. Okej?!).

För. Innebörden är ju en annan. Precis som jag tror det handlar om i det här fallet.

Det fina priset och beloppet är ovidkommande, och jag tror människor som gratulerar med ett "det är du värd" egentligen avser själva erkännandet och uppskattningen, oavsett hur svår och tuff kampen för att nå fram har varit.

Men jag vet mycket väl vad du menar. För längre än så tror jag inte svennebanan tänker.

Och jag kan väl tycka att det är rätt märkligt att det så ofta måste till ett pris för att folk ska ta bladet från munnen och själva ge det välförtjänta berömmet. Vi är sjukt snåla med sånt där.

Hon den där sa...

Johan, du och dina ord. Du formulerar dig så bra och jag kan bara hålla med!

Word!