lördag, februari 19, 2011

Fan så bittert Sara Kadefors



Bloggsvar till Sara Kadefors som skrivit krönika --> här <--

Visst kan det vara frustrerande med människor som är överdrivet positiva. På facebook stör jag också mig på alla nyblivna föräldrar och hundägare ibland. Men varför stör det dig så mycket att folk är "goa" med varandra?

Är det verkligen en dålig sak att sprida lite goodwill kring sig, oavsett om det är på nätet eller i verkliga livet? Jag förstår att det blir märkligt när det "kramiga" förs in i jobbsammanhang, speciellt om man inte är "kramig" som människa. Men det finns faktiskt de som säger sin ärliga åsikt även på facebook. Utan att "fina du" är en överdrift. Hade det känts bättre om vi bytte ut det till "Du är för go"eller andra synonymer?

Jag tror inte det finns någon som förväntar sig att gratulanterna skulle dyka upp utanför dörren om han eller hon stängde ned sitt facebookkonto. Men jag tycker heller inte att vi ska underskatta de sociala medierna som interaktivt hjälpverktyg. Jag blockerar Farmville och all annan skit som cirkulerar, men jag ser också facebook som ett sätt för mig att snabbt och enkelt kunna skriva ett par rader till mina utländska vänner, hålla kontakter som man annars hade haft svårt att upprätthålla eller förbättra en nyskapad kontakt. Vi lever i ett hektiskt samhälle där allting ska gå snabbt och smidigt, och för att vara ärlig, hur ofta lyfter du luren för att ringa till din polare som flyttat utomlands och numera bor i en annan tidszon?

Jag har hittat boende via facebook. Jag har fått jobb via facebook. Jag använder även facebook för att promota mig själv enligt den "amerikanska mallen" du pratar om. Jag vågar säga att jag är bra på något utan att vara självgod. Sverige är fortfarande så inskränkta i jantelagen och det förvånar mig. Därför är det också svårt för oss att acceptera och se när folk mår bra och är positiva.

Det är som känt alltid mycket lättare att se, och tala högt om när folk gör något fel. Tänk om vi vore lika bra på att tala om för alla när de gör något bra? Oh, nej.. vänta. Det är ju det vi faktiskt gör på facebook redan. För att det är skrivet i cyberrymden, betyder det att vi menar det mindre då?

Kram stavas fortfarande kram och inte med "iz" på slutet. Jag vägrar bli förbittrad av att folk uppskattar varandra och sprider positivitet, oavsett om det är på nätet eller IRL. Har vi tur, kanske folk applicerar just det till sina verkliga liv så uppmuntra det istället för att försöka ha ihjäl det.

3 kommentarer:

Christoffer.. sa...

Hennes artikel får mig direkt att tänka på Skitargs singel "Jag bryter nacken av din häst" som handlar om någon som till sist får årets psykbryt över folks spammande av gulligheter.

Anjo sa...

word ... Det är så tröttsamt att läsa krönikan. Nej, jag tror inte att alla menar det som skrivs, men hellre amerikansk positivism (have a nice day) än surmulenhet på ICA:n hemma.

Kadefors säger att vi alla kommer att dö ensamma. Buuhuu... fast bara för henne. Själv är jag aldrig ensam.

Hjärtan i överflöd på Facebook är för mycket, men är motsatsen bättre? Nix, inte om du frågar mig.

Anonym sa...

Tycker Kadefors pekar på något sant, utmärkt text. Däremot känns känns raderna från Anjo pinsamma.