måndag, januari 03, 2011

Jaha hur tänkte ni nu Moderaterna?



Min gamla gymnasielinje kommer att läggas ned
från och med 2012. Det har Moderaterna bestämt för den är nämligen till hälften praktisk och andra hälften teoretisk och det går inte för sig. Antingen ska man läsa en helt teoretisk linje, eller en helt praktisk arbetsinriktad.

Som ni ser här nedan är exempel på dessa teoretiska linjer natur, samhäll, estetiska (hur nu denna kan vara helt teoretisk?), teknik eller humanistisk linje.

De praktiska är bygg, fordon, hantverk, naturbruk eller el-linjer. Dessa yrken som idag går under kategorin "arbetarklass".

Jag känner att detta är lite tvetydig politik då Moderaterna vill få in folk på arbetsmarknaden men samtidigt inte erbjuder vettiga alternativ för att skapa möjligheter. Är du inget läshuvud får du alltså inte möjligheten att skapa dig en annan verklighet än den som tillhör "arbetarklassen".

Känner du inte att en teoretisk gymnasial utbildning är för dig, tvingas du till en yrkesinriktad utbildning som sedan slussar dig in i arbetarklassen. Ett annat alternativ är att välja att inte studera på gymasienivå alls.

Då får du kanske svårare att få jobb eftersom en stor del av arbetsmarknaden fortfarande är upphängd på ett bra CV. Fler och fler företag går lyckligtvis nog över till att välja rätt personlighet för jobbet idag och inte vad du har på ett papper.

Och vad händer då? Jo - en högre nivå av arbetslöshet. Precis det som Moderaterna vill motverka.

Tar jag i så jag spricker nu eller ser ni samma ekorrhjul som jag?


1 kommentar:

Unknown sa...

Jag kan tycka att det är okej att ha "yrkesinriktade" gymnasielinjer, det vill säga sådana som ger traditionella arbetarjobb. Det som däremot verkligen INTE är okej är att lägga ner Komvux som ger folk möjligheten att ändra sig när de vid 26 års ålder insett att de varit plåtslagare i tio år och vill hitta på något annat under de övriga 40 åren av sitt yrkesverksamma liv.