tisdag, juni 29, 2010

God Natt, Hultsfred.

Ska jag vara ärlig blev jag förvånad när jag fick reda på att Hultsfred över huvud taget skulle köra festivalen i år. Sedan tänkte jag "tappert, fan." Det är hårt att tävla med alla uppkommande festivaler som är lite mer nischade, lite mer lättillgängliga.

Men det är såklart med en lagom dos sorg i hjärtat som jag säger tack och hej till Hultsfred ändå. Det var "Hultan" som blev premiären för festivalbesökandet, tältandes i "Jojjes dagis för 84:or" på lercampingen. Underbara tider.

Några highlights;

- Jojjes dagis för 84:or, såklart.
- Massive Attack 2003 - alldeles magiskt och helt klart en av de bästa gigen of all times.
- När Linkin Park ställde in och In Flames hoppade in med T-shirtar tryckta "LinkIn Flames" 2003
- Jag mötte en vän för livet, 2002. Hej Jimmy!
- System of a Down - Spiders, sett från scen när basisten lungt lutar sig tillbaka mot basstacken och tänder en joint. Inte för att jag förespråkar knark, utan för att han såg så oerhört belåten och skön ut där han satt och skådade ut över sin publik liksom.
- Gåshuden och semi-tårarna när Alice in Chains framförde Rooster 2006
- Serj Tankian och Blue Foundation 2008


Sov gott Hultsfred!

2 kommentarer:

Kira sa...

Jag har inte varit där sedan 2000 men jag trodde att att Hultsfred skulle vara för alltid. Riktigt sorgligt.

Hon den där sa...

Eller hur! Hultsfred är liksom början på festivalsverige ju.. Men men..

Du skulle ju älska Getaway Rock Festivalen i Gävle tror jag. Dit måste jag släpa med dig nästa år!