Äntligen kommer det.
SJ är ett aktiebolag sedan 2001 medan Banverket är ett statligt ägt företag.
Banverket är alltså de som har hand om växlar, signaler och ström när det kommer till tågtrafiken. Det är även de som sköter tågtrafikföringen,
det vill säga vilka tåg som ska gå när, hur och varför.
Alla tåg har prioritet A, men så fort ett tåg blir lite sent, förlorar det helt sin prioritet hos Banverket. Vems fel är det då att tågen blir sena?
Här kommer ett par exempel;
- Tåget är sent in till stationen från växlingen efter klargöring
(städ, tvätt, kontroll etc) och avgår därför sent - SJs fel.
- Tåget kommer iväg i tid men blir sent på grund av tex signalfel, elfel, tåg framför eller som nu under vintertid ett vanligt förekommande, växelfel - Banverkets fel.
Det har under vintern varit extremt mycket förseningar och urspårningar. Det beror främst på att persontåg hamnar bakom andra tåg (ofta godståg) som är långsammare, och eftersom Banverket inte "vågar" växla om tågen. De har inte tillräckligt med personal som kan vara ute och skotta rent växlarna, och växlar de om tågen ändå, kan det gå illa.
Dessutom har vissa godståg, till exempel Postens "brevtåg" prio A, och Banverket får betala grova böter om de tågen blir sena. Utöver detta, har rättidiga pendeltåg (under högtrafik) företräde eftersom de har kortare sträcka att köra, och ofta vänder direkt vid slutstation, vilket innebär en mycket större total försening om de skulle stannas upp.
Sedan går det ju att diskutera maskinfelen. Att reservdelar till X2000 slutat tillverkas och att de måste lagas gång på gång, på gång. Dessa problem är dock sällan anledning till förseningar.
Vad vill jag säga med det här? Som det gamla talesättet säger;
Det är inte ens fel att två träter. Det är kombinationen mellan dessa två som problemet ligger. Men ska jag skylla på någon, så väljer jag Banverket.
Så nu vet ni mina vänner, vilka ni ska framföra era klagomål till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar