torsdag, december 03, 2009

Roligt OCH miljövänligt




Jodå. Idag har det pysslats för fulla muggar. Eller småglas, egentligen.
Ni vet alla dom där blockljusen man bränner, som aldrig riktigt brinner slut?

Veken kladdar fast i botten och stearinet flyter ut till något odefinerbart.
Så jag har lekt Spara (och inte slösa för en gångs skull)
och lagt undan alla stumpar.

Och gjorde nya ljus! Köpte veke och ljusfärg och tadaaaa!

Visst blev de söta?

Plus att jag känner mig både miljövänlig OCH huslig.

Jag har inga småglas kvar, men en jäkla massa stearin,
så om någon har några tips på annat man kan "gjuta" i, tas det tacksamt emot.

4 kommentarer:

Åsa sa...

Ta gamla mjölkpaket de höga smala och gjut i. När de stelnat så tar du bort pappret och Tada! Klotljus.

Vi gjorde sånt på dagis, och tovade och vävde och drejade och.. ja, massor.

Hon den där sa...

Jaa! Tack!

Men jag vill ju egentligen ha runda ljus! Man kanske kan klippoklistra lite. Kom och gjut en dag om du vill!

Haha dagis! Hur fan kan du komma ihåg det?

Anonym sa...

Hur kan man få ett klotljus av en fyrkantig förpackning? "Ett klot är en tredimensionell solid kropp vars begränsningsyta är en sfär."

Per definition måste ett klot vara runt.

Hon den där sa...

Anonym är aningen kaxig, men har visserligen rätt.

Tack för informationen! :D