onsdag, september 02, 2009

Zeitgeist the movie



Precis tittat klart på första delen av Zeitgeist the movie. Otroligt intressant och jag råder alla att se den! 

Första delen handlar om den största konspirationen av alla nämligen religion. Den tolkningen filmmakarna har gjort är att alla tolkningar av våran (och andras för den delen) Gud, egentligen är solen. 

När det begav sig, tillbad hedningarna solen för den var ett tecken på liv. Egypterna personifierade solen, liksom mörkret och skapade en sägen om att Horus (ljuset) krigade mot Set (mörkret) och varje morgon vann Horus medans varje kväll tvingade Set ner Horus i mörkrets dal, och så kom natten. Solen blev en symbol för räddning (frälsning) för att ljuset tvingade undan faror. 

Det här är bara början, det finns så många liknelser som helt plötsligt verkar självklara när de jämför och drar paralleller till astrologin. Självklart får man ta fram det kritiska ögat och inte bara svälja allt med hull och hår, men jag föredrar ju denna teorin framför berättelsen om våran Gud, Jesus och.. ja, ni fattar ju själva. 

Jag anser att religion är ett fördärv som skapar mer ont i världen än vad den gör gott och säger därför. 
Tro på er själva och eran egen kraft, förmåga och kärlek att styra era liv dit ni vill! 


Nu ska jag dyka in den andra delen och se vad den har att erbjuda mitt intellekt. 

2 kommentarer:

Alex Jones sa...

Religionsdelen av Zeitgeist är så proppfull med felaktigheter att Peter Josephs skulle ha stryk. Inte konstigt att folk tvivlar på foliehattarna när sådant fullständigt nonsens ges ut som sanning.

Hon den där sa...

Jag har visst missat en kommentar här såg jag!

Ska kika på denna sidan mer, ser klart intressant ut! Tack för tipset!