onsdag, juni 10, 2009

Roger Larsson i Orrbyn. Jag hejar på dig!


Jag blir så förbannat arg och ledsen när jag hör sådant här.
 
Bonden Roger Larsson i Norrbotten blev anmäld av sin granne för han tyckte att det luktade för illa från bondgården. Fallet gick till miljödomstolen och han har blivit dömd att bygga om sin gård (åtgärder för att förminska lukten) för ca en miljon tvåhundrafemtiotusen kronor. 
Detta har naturligtvis inte Roger råd med, och har överklagat beslutet. 

Om han inte lyckas med det, är det bara för honom att lägga ner sin verksamhet, säger han. Slutgiltliga domen kommer i Augusti.  

Detta fallet är dessutom prejudicerande*, vilket är helt ofattbart.  
Var ska man annars bedriva en jordbruksverksamhet, om inte på landet?  
Grannen kan ju inte tänka längre än vad näsan räcker eller ha något personligt emot stackars Roger.  

Han är en jordbruksbonde! Han är en av de som förser oss med varor vi stadsbor köper i närbutiken.  

Precis sådant här är anledningen till att jag nyhetsstrejkar. Jag tappar hoppet för mänsligheten, känner mig minst i världen och totalt maktlös.  

* Prejudikat innebär att tidigare dom, beslut eller utslag i en domstol fungerar som regel eller vägledning i senare inträffade mål eller ärenden med likartade omständigheter.  

Läs här; http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=2894397  

Lyssna här; http://www.sr.se/webbradio/?type=db&Id=1792044&BroadcastDate=&IsBlock=0

Jag vill göra vad jag kan för den här stackars människan. 
Skriv ditt namn i kommentarsfältet om du också vill hjälpa, så ska jag skicka en protestlista till Miljööverdomstolen.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Yvonne Karlsson
Hulda Karlsson
Hilda Gunnare
Sture Karlsson
Doris Karlsson
Tommy Esberg
Sven Esberg
Jonas Karlsson
Anton Karlsson
Amanda Karlsson
Isak Karlsson

Anonym sa...

Roger Olofsson

Hon den där sa...

Kul att ni lägger era namn här!

Fortsätt, jag hoppas på fler!

Anonym sa...

Det verkar otroligt att ett jordbruk ska måsta läggas ner för att en senare ditflyttad granne inte trivs. Ska inte byarna få leva? Kommunbo.

Hon den där sa...

Hej Anonym! Tack för din kommentar!

Man kanske skulle göra uppföljning på detta och se vad som hänt?

Men visst är det för jävligt?